Електронний лікарняний – будьте готові до інновацій
В Україні з 1 червня 2021 року розпочато впровадження електронних листків непрацездатності. Що це таке, як саме буде відбуватись впровадження, чому до електронних лікарняних має стосунок Пенсійний фонд — на ці питання відповість заступник начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Олена Щирба.
Що таке електронний лікарняний? Як він формується? Чому, говорячи про е-лікарняний, згадують Пенсійний фонд України?
Перш за все ми повинні розуміти, що електронний листок непрацездатності, є теж документом (зареєстрованим у зазначеному МОЗ порядку, має індивідуальний номер в спеціальному реєстрі), але тільки в електронній формі, він приходить на заміну паперовому. Формується е-лікарняний в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність. А от цей відповідний реєстр веде саме Пенсійний фонд.
Як відбуватиметься впровадження е-лікарняних, чи передбачений перехідний період для цієї новації?
Так, звісно, як і для будь-якої новації, щоб вона пройшла найменш безболісно, передбачено, що перехід від листків непрацездатності на паперових носіях до електронних відбуватиметься поступово. З червня по серпень 2021 року особам можуть видаватися і електронні лікарняні, і паперові листки непрацездатності. У цей час обидва види документів є підтвердженням встановленого факту тимчасової непрацездатності та підставою для здійснення страхових виплат застрахованим особам. Усі медичні установи України повністю перейдуть на електронні лікарняні з 1 вересня 2021 року
Яка інформація міститиметься в е-лікарняному? Хто матиме доступ до інформації, яка буде формуватись у зазначеному документі? Чи захищений він буде в електронному середовищі?
В електронному лікарняному міститиметься така інформація:
- номер запису в реєстрі;
- посилання на запис про пацієнта у відповідному реєстрі системи охорони здоров'я;
- посилання на запис про лікаря, який оформив медичний висновок у Реєстрі медичних працівників;
- посилання на запис про суб'єкта господарювання в Реєстрі суб'єктів господарювання у галузі охорони здоров'я;
- дата і час формування медичного висновку;
- суть медичного висновку лікаря;
- термін дії медичного висновку.
Суб’єктами інформаційного обміну є Національна служба здоров’я України, Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування, інформацію з нього також будуть надавати Держпраці.
Відомості з електронної системи охорони здоров’я надходитимуть в режимі реального часу (он-лайн). Лікар, який відкриває лікарняний лист, робить це в електронній системі і підписує його своїм КЕП (електронним підписом). На підставі висновку лікаря в Реєстрі формується запис з унікальним номером – єдиний реєстраційний номер листка непрацездатності. З цього моменту можна вважати, що електронний листок непрацездатності існує. Такий лікарняний є підставою для нарахування страхових виплат.
Як будуть дізнаватись про існування е-лікарняного роботодавці?
Отримувати інформацію про електронний листок непрацездатності страхувальник (роботодавець) буде на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду.
Для цього роботодавець або бухгалтер підприємства за допомогою електронного кваліфікованого підпису (КЕП) спочатку має зайти в електронний кабінет страхувальника на зазначеному порталі. Далі в розділі «Електронний реєстр листків непрацездатності» за допомогою податкового номеру фізичної особи працівника можна буде отримати відповідну інформацію.
Слід зазначити, що страхувальник може отримувати інформацію з Реєстру щодо застрахованої особи (працівника) за період перебування з нею в трудових відносинах. Тобто, роботодавцю буде доступна інформація по співробітниках, які працюють у нього за основним місцем роботи, зокрема: номер лікарняного, дата відкриття, дата закриття, ІПН застрахованого, ПІБ застрахованого.
Роботодавець формує заяву-розрахунок на фінансування коштів від Фонду соціального страхування (ФСС). Інформація автоматично передається до ФСС.
А сам працівник, на кого оформлений е-лікарняний, зможе бачити цей документ?
Так, звісно, зможе. Подивитися інформацію про е-лікарняний застрахованій особі (працівнику) також можна на порталі електронних послуг, але через свій особистий електронний кабінет. До речі, роздруковувати електронний лист непрацездатності працівнику не потрібно, адже всі необхідні відомості будуть доступні і для роботодавця. Однак, при необхідності працівник або роботодавець може отримати інформацію в електронній формі на порталі Пенсійного фонду України або в паперовій формі у вигляді витягу з Реєстру за усним зверненням до територіальних органів Пенсійного фонду України (п. 16 Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 № 323 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України»).
На що треба звернути увагу як роботодавця, так і працівника?
Зауважимо, що при внесенні інформації до Реєстру, лікар повинен буде внести до системи найменування страхувальника, у якого працює пацієнт, та його податковий номер в ЄДР. Тож роботодавці мають проінформувати своїх працівників про податковий номер підприємства.
Нагадуємо, що сервіс, звичайно, буде надаватись зареєстрованим користувачам, які увійшли на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua), за допомогою електронного кваліфікованого підпису.
Які переваги в е-лікарняного?
Переваги від запровадження е-лікарняного суттєві, які відчуються незабаром, це:
- спрощення оформлення листків непрацездатності;
- скорочення часу від оформлення електронного документа до нарахування допомоги;
- унеможливлення зловживання під час обігу листків непрацездатності.
Переведення лікарняних в електронний вигляд – це зручно та сучасно, як для медичних працівників, так і для пацієнтів.